In 1956, het jaar van het conflict om het Suezkanaal en de inval van de Russen in Hongarije, start de BBC een live actualiteitenprogramma, The Hour. Het is pionieren in de studio en de knulligheid is anno 2013 bijna vertederend. Na een moeizame start wint het programma aan populariteit en wordt het meer en meer de luis in de pels van de autoriteiten.
De onverschrokken en briljante Freddie Lyon is de verpersoonlijking van de verandering in verslaggeving in die jaren. Journalistiek gebaseerd op onderzoek en zelfvergaarde informatie én een journalist die kritisch staat tegenover autoriteiten. De druk op de BBC wordt opgevoerd om terughoudend te zijn in de verslaggeving over staatsaangelegenheden. Gesteund door een wet die voorschrijft dat er pas na twee weken mag worden bericht over zaken die in het Lagerhuis zijn besproken. Iets wat in onze tijd met internet, Wikileaks en sociale media nauwelijks meer voor te stellen is.
The Hour begint met een tamelijk gruwelijke moord. Freddie Lyon begint een onderzoek naar die moord, wat hem al snel in de problemen brengt. Hij gelooft namelijk niet dat een jeugdvriendin even later zelfmoord heeft gepleegd en heeft aanwijzingen dat MI6 achter haar dood zit.
Journalisten, politiek, geheime diensten, landverraad, moord, liefde en overspel, even schudden en je hebt een bruisende en stijlvolle cocktail uit de BBC-stal óver een programma uit de BBC-stal. Verrassend, intrigerend en een volledig overtuigend beeld van de “suffe” jaren 50. Met als smaakmakers een drietal geweldige acteurs; Romola Garai bekend van The Crimson Petal and the White, Dominic West (The Wire) en Ben Whishaw (Perfume).