[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=OEdVfyt-mLw]
“Virale marketing is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen). Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden.” Aldus Wikipedia over dit verschijnsel.
Een viral is een advertentie verpakt in grappige videofilmpjes of games waarbij je niet direct de link legt naar het bedrijf of het product dat gepromoot wordt. Ik krijg zo nu en dan een viral toegestuurd. Dit weekend kreeg ik een link naar de Pink Glove Dance. Medline introduceerde vorig jaar nieuwe roze medische handschoenen. Er werd een filmpje opgenomen. Al snel werden mails rondgestuurd met de oproep de film te bekijken op YouTube. Als het 1.000.000 keer werd bekeken zou Medline een miljoen dollar doneren aan de strijd tegen borstkanker. Dat is niet waar, Medline heeft al een donatie gedaan en staat voor elke verkochte doos handschoenen een bedrag af aan dit doel. Heel mooi van het bedrijf, maar dus geen bonus. Dat idee zorgt er waarschijnlijk wel voor dat de link naar het filmpje veel wordt doorgestuurd want de teller bij YouTube staat al bijna op 8.000.000 views.
In het filmpje dansen 200 personeelsleden van het Providence St. Vincent Medical Center met roze handschoenen. De film maakt je vrolijk en ontroert tegelijk. Het is vooral bedoeld om mensen bewust te maken van de strijd tegen borstkanker waarbij regelmatige controle ervoor kan zorgen dat de ziekte vroeg ontdekt wordt en daardoor goed te behandelen. Bonus of niet, kijken dus.