Roslund en Hellström vormen samen een onwaarschijnlijk schrijversduo, een tv-journalist en een ex-crimineel die spanning combineren met engagement in een messcherpe thrillerreeks. Geen afgezaagde seriemoordenaars met lugubere trofeeën, geen alcoholische privé-detectives met een gestoord liefdesleven, geen slimme advocaten met glimmende auto’s. Daarover kun je lezen met het idee dat het niet meer dan fictie is. Roslund en Hellström zijn niet vrijblijvend. Ze schrijven thrillers die je wakker schudden en met je neus op misstanden drukken, waarmee ze passen in een traditie die door Maj Sjöwall en Per Wahlöö is begonnen.
Anders Roslund maakte als journalist jarenlang reportages voor de Zweedse televisie over mensenhandel, prostitutie, slachtoffers van seksueel geweld. De tv, waar honderdduizenden mensen naar kijken maar waar verhalen de volgende dag worden uitgewist door nieuwe verhalen, deed hem zoeken naar een andere manier om zijn kennis en ideeën te delen. Zijn werk voor de reclassering zorgde ervoor dat hij ook de andere kant van de criminaliteit zag.
Op Börge Hellströms strafblad staan bedreiging met geweld, diefstal, fraude en inbraak. In zijn jeugd is hij misbruikt en mishandeld. Zijn verleden als slachtoffer en dader deed hem beseffen wat misdaad doet met mensen aan beide zijden. Na zijn gevangenistijd richtte hij een non-profit organisatie op die ex-gevangenen helpt om een plaats in de maatschappij te krijgen.
Na een ontmoeting tijdens het maken van een reportage over terugkeer van drugsverslaafden in de maatschappij, bleken Roslund en Hellström een gedeelde fascinatie te hebben. Een misdadiger wordt gepakt en gestraft. Gerechtigheid en genoegdoening voor aangedaan leed. Maar dit blijkt in de praktijk niet genoeg te zijn voor het slachtoffer. De genoegdoening wordt een soort wraak voor aangedaan leed, maar het slachtoffer kan in de optiek van het duo alleen maar geholpen worden door te helpen het innerlijk te herstellen. In de thrillers schuiven de schrijvers met de rol van de dader en het slachtoffer. Slachtoffers zoeken wraak maar vinden geen genoeg-doening, een gegeven dat deze thrillers een scherpe rand geeft.
Ondanks de terugkerende aanwezigheid van Ewert Grens, de commissaris met een voorliefde voor schlagerzangeres Siw Malmkwist, heeft elk boek een andere hoofdpersoon. In Kluis 21 is dat de prostituee Lydia Grajauskas. In Vaderwraak de vader Fredrik Steffansson. In De uitlevering is het John Schwarz. In Het meisje onder de straat de jonge dakloze Jannike. In Drie seconden is dat infiltrant Piet Hoffman. Daarmee schept het duo ruimte in de thrillers, de boeken draaien niet om Grens maar om de hoofdpersonen en hun verhalen. Verhalen die klappen uitdelen en je tot nadenken zetten.
Meer over Drie seconden.
Beide heren over hun laatste boek:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=hNaaL7QBJu4]
Siw Malmkwist voor nieuwsgierige oren:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=WBbB68hbeB8]